Tema: Julen 2020

På grund af Corona-restriktioner, hvor klubbens aktiviteter har været på standby, havde Torsten valgt at afvikle en online-fotokonkurrence med temaet “Julen 2020“. Deltagerne kunne sende billeder elektronisk til Torsten, der så anonymt har videresendt disse til bedømmelse hos to af medarbejderne hos “Visit Ribe”, nemlig Marie Dalgas Warming og Cecilie Lykkegaard Nielsen.

Der blev indsendt i alt 21 fotos, som dommerne har bedømt og udpeget tre vindere. Du kan se vinderbillederne og de tilhørende dommerkommentarer her:

1. pladsen

Dommerkommentar:
Førstepladsen i årets fotokonkurrence, går til dette stemningsfulde foto. Vi har peget på dette som årets vinder, da vi synes det er det foto, der bedst indfanger julestemningen i Ribe.
Man er slet ikke i tvivl om at vi befinder os i Ribe by, og udtrykket er tidsløst, enkelt og indfanger essensen af dansk julehygge.
Billedet er velkomponeret – både i forhold til lys og skygge, men også i forhold til dybde og fornemmelse for rummet helt generelt.
Man er ikke i tvivl om, at det er en fotograf der behersker de tekniske fotokundskaber, og en fotograf der også forstår sig på æstetik og motiv.

Stort tillykke til vinderen Henrik Nyvang Kristensen. Præmien var en flot bog “Wadden Sea”, en bog med mange fotos fra vores del af vadehavet.

2. pladsen

Dommerkommentar:

Vi valgte dette billede til en meget flot 2. plads af flere grunde. Fotoet har nærmest grafisk karakter, og vi synes det arbejder med lys, mørke og dybde på en spændende måde.
Ved første øjekast var det svært at aflæse motivet – det er nærmest abstrakt. Men ved nærmere eftersyn, begynder det egentlige motiv at komme til syne. Der arbejdes med nogle spændende linjer og en flot genspejling af lyset.
Fotoet er holdt enkelt, geometrisk og med stilfuld forståelse for komposition. Selvom der er tale om et mere abstrakt fotografi, er farvespil og motiv alligevel stemningsfuldt og hyggeligt.

Stort tillykke til Jens Kristian Schmidt med 2. pladsen. Præmien var et par gode flaske vin.

3. pladsen

Dommerkommentar:

Her er tale om et fotografi, som på en gang indfanger den mørke og hyggelige december-stemning ved Ribe Banegård, og samtidig også vækker vores nysgerrighed.
En rød stribe fra højre side i billedet, fanger pludselig vores opmærksomhed, og vi bliver i tvivl om, hvad, som er hændt. Denne unaturlige lyskilde tegner et spøgelsesagtigt spor gennem den tomme gade, og vidner om en bevægelse frosset i fotografiets lukketid – en tilstedeværelse, som på samme tid er et fravær.
Det er nu op til os, som beskuere, at gætte på hvad eller hvem, der har tegnet den røde linje i mørket.

Tillykke til Anne Marie Quebec Madsen. Præmien var en æske chokolade.

Ribe Fotoklub siger tak til dommerne Marie Dalgas Warming og Cecilie Lykkegaard Nielsen, som har vurderet de 21 deltagende fotos, og givet flotte kommentarer til de 3 vinderbilleder.

Også tak for vinderpræmier til 1., 2. og 3. pladserne sponseret af “Visit Ribe”.

Del denne side ...